top of page
Alle nyheter


Stor oppslutning om bærekraftsnettverk: Nå slippes medlemmene til i styringen
Nettverk for næring og bærekraft (NNB) rigger seg for større slagkraft i regionen. Etter oppstarten i regi av Stavanger kommune og UiS, overtas nå eierskapet og styringen av medlemmene selv for å skape et fullt ut deltakerstyrt nettverk.
Siri Pedersen
29. mai


– En klimakontrakt i skuffen kutter ingen utslipp
Stavanger skal kutte utslippene med 80 prosent innen 2030. For å klare det må kommunen, næringslivet og forskningsmiljøene samarbeide om løsninger som ikke bare kutter utslipp, men som også sikrer regionen kapital, kompetanse og nye arbeidsplasser. – Mission Label-stempelet viser at EU har tro på Stavanger. Nå skal vi omsette planen til handling, sier kommunedirektør Kjartan Møller. – Vi har brukt mye tid på å planlegge og signere avtaler. Men en klimakontrakt i en skuff kutt
Siri Pedersen
18. mai


Tungvektere møtes om Rogalands CO2-framtid
For å nå de ambisiøse klimamålene om 80 prosent utslippskutt innen 2030, tar Stavanger kommune nå initiativ for å realisere en komplett verdikjede for karbonfangst og -lagring (CCS) i regionen. Verkstedsdeltakerne i gruppe 5: Tore Meinert, Rogaland Fylkeskommune, Reber Iversen, Maritime Clean Tech, Søren Djørup, NORCE, Anna K. Enerstvedt, Stavanger kommune og Morten Rye-Larsen, ACUS. På Innoasis samles offentlig sektor, akademia og næringslivet til et intensivt fremtidsverkst
Redaktør
28. apr.


– Norge river bygg i blinde
Da europeiske doktorgradsstudenter fikk bryne seg på byens bebyggelse, var svaret klart: – Vi mangler oversikt over hva som faktisk rives, både nasjonalt og lokalt. Skal vi nå klimamålene, må vi slutte å se på bygg som avfall og heller behandle dem som digitale materialbanker. Hva kan doktorgradsstudenter fra ulike land i Europa lære Stavanger om ombruk av bygg? Gjennom en intensiv arbeidsuke har forskere sett på hvordan kommunen kan tette gapet mellom ambisiøse klimamål og d
Siri Pedersen
28. apr.


Stavanger og Trondheim får én million euro fra EU
Stavanger og Trondheim har fått én million euro fra EU til å jobbe for klimanøytralitet. Pengene skal brukes i prosjektet «Empowered Governance», som har som mål å utvikle nye styringsmodeller for å kutte utslipp og nå klimamålene raskere.
Redaktør
17. mars 2025
Her vil vil dele nyheter fra arbeidet, både gjennom nyheter fra byene og etterhvert aktiviteter og felles arbeid:
bottom of page